Що таке знос по автоцивілці і як розраховується | СК Salamandra
Розрахунок зносу по ОСЦПВ
Чому є багато випадків, коли страхові компанії виплачують відшкодування через ДТП, але за ці гроші авто не відремонтувати? Одна з головних причин — у розрахунку зносу за ОСЦПВ. Розповідаємо, наскільки це впливає на виплату та як можна уникнути застосування такого коефіцієнта при розрахунку суми страхового відшкодування.
Зношування авто: принцип нарахування
Закон про ОСЦПВ у його теперішній редакції передбачає, що страхова компанія обов'язково враховує зношування транспортного засобу, коли розраховує розмір страхового відшкодування. І тому застосовують спеціальний коефіцієнт. У Методиці товарознавчої експертизи та оцінки колісних транспортних засобів (затверджено Мін'юстом 24.11.2003 р. № 142/5/2092, останні зміни внесено 08.11.2019 р.) є формули та таблиці для різних транспортних засобів. Тільки в окремих випадках цей показник може дорівнювати нулю:
- якщо авто вироблено в країнах СНД і перебуває в експлуатації трохи більше п'яти років;
- для решти автомобілів термін експлуатації — не довше семи років.
Також коефіцієнт зносу може бути нульовим для вантажних автомобілів, причепів, напівпричепів та автобусів, за умови, що вони:
- вироблені в країнах СНД і перебувають в експлуатації не довше трьох років;
- виробництва інших країн — не довше чотирьох років.
Водночас коефіцієнт виявиться більше нуля, коли:
- авто не потрапляє в зазначені вище параметри;
- його використовують інтенсивно, тобто пробіг вдвічі перевищує показник, взятий за норму;
- мав місце відновлювальний ремонт окремих частин або є пошкодження — деформація чи корозія;
- авто використовували як таксі.
Наскільки зменшується виплата через зношування?
Залежить від того, що саме було пошкоджено в автомобілі або іншому транспортному засобі під час ДТП. Саме до цих деталей страхова компанія застосовує коефіцієнт зношування. Проте навіть за такої умови різниця між реальною вартістю ремонту та страховою виплатою нерідко становить досить суттєву суму. Особливо для ненового авто, у якого знос може виявитися 70%. У цьому випадку замість потрібних для відновлення, наприклад, 70 тис. грн власник авто отримує лише 21 тис. грн. Звичайно, ця різниця викликає багато невдоволення та нарікань у постраждалої сторони. Але такий закон про обов'язкове ОСЦПВ.
Суму зносу, як і франшизу, постраждалий вимагатиме у винуватця. І на практиці, у 89% випадків суди здебільшого задовольняють подібні позови, зобов'язуючи винуватця компенсувати знос. Перевагу віддають потерпілому в аварії та тому, щоб було відновлено майно, пошкоджене через дії винуватця.
Додатково розглянемо випадок, коли для відновлення до передаварійного стану автомобіля використовують нові вузли, деталі, комплектуючі частини інший модифікації, випущені замість знятих із виробництва. Тут винуватець ДТП немає права вимагати врахування зносу майна чи меншої вартості пошкоджених частин попередньої модифікації. У суді завдання юриста полягатиме в тому, щоб спростувати вимоги потерпілого, довівши, що ремонт авто насправді коштує дешевше. Однак за наявності гарної експертизи, яка покаже, що автомобіль не можна було відновити за меншу суму, ніж виплата за ГО, винуватець заплатить різницю зі своєї кишені.
Як уникнути проблем із розрахунком виплати?
СК «Саламандра» чудово розуміє водіїв, які хочуть отримати повну суму страхового відшкодування та не мати додаткових клопотів, пов'язаних зі зносом за ОСЦПВ. Саме для цього ми зробили спеціальну програму добровільного страхування цивільної відповідальності ТЗ, де при розрахунку виплати виключено зменшуючий коефіцієнт. Отже, маючи цей поліс, при ДТП (ви є винуватцем) СК виплатить суму, за яку можна відновити пошкоджені деталі та повернути автомобіль до стану, в якому він був до аварії. Крім того, це позбавить вас від претензій з боку потерпілого та необхідності займатися судовим процесом і платити за юридичні послуги, щоб виграти справу.
Статистика авто в Україні
За даними МТСБУ, досить багато водіїв в Україні отримують виплати з ОСПЦВ за мінусом 50-70%, що і становить зношування запчастин. Також у МТСБУ кажуть, що зараз у країні середній вік автомобілів становить від 19 до 24 років. Власне, тому такий високий коефіцієнт зносу часто застосовують страховики.
МТСБУ цю законодавчу несправедливість хоче виправити у новому законі про ОСЦПВ. Зокрема, передбачаються такі зміни:
- Виключити необхідність розраховувати зношування за рахунок того, що для ремонту авто зможуть використовувати неоригінальні (ліцензійні) запчастини або ж б/у, якщо ці деталі не вплинуть на безпеку транспортного засобу при подальшій його експлуатації.
- Зобов'язати СК у переважній більшості випадків перераховувати виплати на СТО для ремонту. У результаті постраждалий отримає вже відремонтований автомобіль.
І лише іноді, за згодою між страховиком і потерпілим, виплату буде виплачено в грошовій формі. Наприклад, якщо потерпілий не планує ремонтувати пошкоджене ТЗ, а продасть його за меншу вартість через пошкодження.
Про важливість ухвалення нового закону про ОСЦПВ говорять уже не перший рік. Проте коли саме відбудуться ці законодавчі зміни, поки що невідомо.
СК «Саламандра» пропонує вирішити цю проблему прямо зараз. Купуйте поліс ДЦВ і забудьте про знос авто, судові тяганини та необхідність шукати додаткові кошти на ремонт, якщо раптом суд не стане на ваш бік.